simxpro_xt160.jpeg

SimXPro XT160

SimXPro XT160 review in het kort

De XT160 van SimXPro is een solide rig welke je veel mogelijkheden geeft de rig optimaal naar wens in te setllen. Door het gebruik van 16 en 120 / 40 profielen is de XT160 rock solid en ook geschikt om om te bouwen tot een motion rig. De meegeleverde "pedal tray" geeft je meer dan voldoende instelmogelijkheden om de juiste positie voor je pedalen te verkrijgen en geeft geen krimp bij gebruik van load cell pedalen.

Al met al een goede alu rig, echter wel één waar inmiddels een fors prijskaartje aan hangt.

8
Pluspunten
  • Gebruik van 40 / 120 + 160 geeft een uiterst solide basis
  • Voldoende ruimte om kabels door de uprights heen te geleiden
  • Pedal tray & wheel mount rock solid
  • Uitbreidbaar
  • Geheel naar wens in te stellen, maximaal configureerbaar
Minpunten
  • Prijs welke hard omhoog is gegaan

SimXPro is een Nederlands bedrijf gevestigd in Hoofddorp. Van origine een bedrijf wat pop-up kartbanen bouwde maar sinds de corona crisis ook gestart is met de verkoop van aluminium rigs en aanverwante artikelen aan de consument.

De XT160 is het topmodel uit de alu rig line-up van SimXPro en verving hier in huis een zelfbouw variant welke opgebouwd was uit 80/40 en 40/40 profielen. Hoewel de oude rig prima voldeed en meer dan rigide genoeg bleek toen er een Fanatec Podium DD2 op geschroefd werd zaten er wel wat "ontwerp fouten" in mijn eigen ontwerp waardoor bijvoorbeeld een "side to front" mount van de DD2 er niet in zat tenzij ik een fors aantal profielen zou gaan vervangen. Aangezien ik ook een wat hoger geplaatste rig wilde hebben werd het een nieuwe alu rig in plaats van de bestaande te verbouwen.

Aluminium rigs en de bizarre prijsstijgingen

Afgelopen jaar zijn de prijzen van aluminium rigs enorm hard gestegen en met een prijskaartje van €749,- is de SimXPro XT160 alles behalve goedkoop. Toen ik de XT160 een jaar geleden aanschafte betaalde ik 100 euro minder. SimXPro is overigens niet de enige die de prijzen flink omhoog heeft geschroefd. SimLab bijvoorbeeld rekent voor zijn topmodel de P1X inmiddels €899,- en Treq zit met zijn Ace inmiddels ook al op €729,-. Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat het zowel bij de SimLab P1X als ook bij de Treq Ace om de zwarte uitvoeringen gaat welke doorgaans al een iets hogere prijs hebben ten opzichte van de blank aluminium varianten.

Voornaamste reden van de prijsstijging is het tekort aan materialen en de gestegen vervoerskosten, dat sim racen in korte tijd een hele populaire hobby is geworden en de vraag groter is dan het aanbod zal ook niet mee geholpen hebben.

Wat krijg je precies voor €749,-

Voor €749,- koop je bij SimXPro met de XT160 een volledige rig waar je vervolgens alleen nog een stoel + bijbehorende brackets voor hoeft te regelen. De XT160 komt namelijk met zowel een solide mount voor je wheelbase (diverse opties mogelijk) als met een zogenaamde "pedaltray" waar je de pedalen op vast kunt schroeven.

Wheelbase mount

Afhankelijk van de wheelbase die er op de XT160 gemonteerd gaat worden heb je de keuze uit een "side to front" mount voor de Fanatec wheelbases (op de CSL Elite na), een "flat mount" waar zo'n beetje alles op gemonteerd kan worden of een "universal front mount" voor de Simucube wheelbases om maar een voorbeeld te noemen. Alle opties zijn gemaakt van gehard staal en zwart gepoedercoat en bieden meer dan voldoende verstel mogelijkheden om zo een optimale positie te bereiken.

Pedaltray

De pedaltray is opgebouwd uit 3 zwarte 80/40 profielen welke een tapdraad op de uiteinden hebben zitten waar vervolgens de brackets weer op vast gemonteerd kunnen worden. Omdat de pedaltray ook opgebouwd is uit profielen kun je praktisch iedere pedaalset wel vast schoeven op de XT160. Het afgelopen jaar heb ik zonder problemen in ieder geval een set Fanatec CSL pedalen, BJ Simracing GT steel en de Heusinkveld Sprints gemonteerd gehad.

De brackets voor de pedaltray zijn voorzien van voldoende gaten en sleuven om de boel mee vast te kunnen zetten en te verstellen, het is dus praktisch uitgesloten dat je hier als eindgebruiker geen goede positie in zou kunnen vinden. 

Wat mij na verloop van tijd wel begon te irriteren in combinatie met de Heusinkveld Sprint pedalen (die zijn niet zo heel groot) is de sleuf van het 80/40 profiel waar ik precies met mijn hak in terecht kwam, iets wat vrij simpel op te lossen was met een "cover strip" (niets meer dan een stukje rubber wat je in het profiel drukt).

Zowel de mount voor je wheelbase als ook de pedaltray voelen zeer solide aan en hebben 0 last van flex. Het afgelopen jaar is de XT160 het overgrote deel van de tijd voorzien van een DD2 + een set BJ simracing GT steel pedalen waar een loadcell van 200Kg op zat en de XT160 gad geen krimp!

Profielen

De XT160 is voornamelijk opgebouwd uit 120/40 en 160/40 profielen met een wanddikte van pak hem beet 4mm. Alleen de profielen die nagenoeg niets te verduren krijgen (zelfs niet wanneer je een motion sim hebt maar daar komen we later op terug) zoals de upright van de shifter en de montage punten voor de brackets van de stoel zijn 40/40 profielen.

Opvallend is ook dat de profielen van de XT160 een stuk minder kras gevoelig lijken te zijn dan de profielen waaruit mijn vorige rig opgebouwd was. Nu zijn krassen nooit te voorkomen maar bij mijn vorige rig leken de krassen er haast al in te schieten wanneer er een schoevendraaier mee de kamer in werd genomen ;).

Naast de grijze versie is er ook een zwarte versie beschikbaar van de XT160. Het verschil wat SimXPro hier maakt ten opzichte van andere fabrikanten is dat zij de profielen voorzien van een poedercoating in plaats van ze te anodiseren zoals bij sommige andere fabrikanten gebeurd. Dit maakt de profielen wat minder voor beschadigingen al zul je in het geval van zwarte profielen altijd iets meer op moeten passen dan bij de grijze profielen.

Bevestigingsmateriaal en afdekplaatjes

Voor de uprights geeft SimXpro je bij de XT160 de keuze tussen T-Connect plates of hun eigen hoek profielen uit gehard staal. Welke van de 2 opties je kiest is een persoonlijke keuze, in beide gevallen zitten je uprights rock solid vast aan de rest van je rig.

Verder treffen we nog een hele verzamelijk "end caps" aan in de doos om de uiteinden van de profielen netjes mee af te werken. Hoewel de profielen van de XT160 vrij zijn van hele scherpe randjes wil je de uiteinden van de profielen wel gewoon netjes afdekken, jezelf een keer stoten tegen het uiteinde van een profiel geeft over het algemeen een nare snee (sprekende uit ervaring).

Montage

Hoewel de montage van een aluminium extrusion rig vrij eenvoudig is zijn er genoeg mensen die er toch nog wel wat moeite mee hebben om de boel goed in elkaar te schroeven (de eerste keer is altijd even puzzelen), zeker wanneer er geen handleiding meegeleverd wordt met de rig, iets wat voorheen vaker regel was dan uitzondering. Inmiddels levert het gros van de fabrikanten wel een handleiding mee overigens zei het op papier in de doos of via een instructie video op Youtube.

SimXpro levert bij de XT160 een vrij duidelijke beschrijving hoe de aluminium rig in elkaar te zetten en wanneer je de instructies volgt zou je alles binnen een uurtje of 2 in elkaar moeten hebben zitten. Nu heb ik het hier constant over de XT160 gehad maar eigenlijk was mijn bestelling een R160, maar dan met de extended pedal tray, de shifter optie laten vervallen en in plaats daarvan de extra profielen ingezet voor versteviging van het frame onder de stoel. Eindresultaat is dan een XT160 zonder shifter optie. 

Helaas ging er door de modificaties in de bestelling wel iets mis en miste ik een tweetal profielen tijdens het bouwen. Gelukkig is SimXPro prima bereikbaar en kon ik de ontbrekende profielen dezelfde middag nog oppikken in Hoofddorp en kreeg ik voor het ongemak een cupholder cadeau. 

De reden dat ik de shifter montage heb laten vervallen en voor de extra profielen onder de stoel heb gekozen is omdat ik op dit moment weliswaar niet met een motion rig rijdt maar mocht die er in de toekomst ooit komen zorgen die 2 extra profielen onder de stoel wel voor wat extra stevigheid. Daarnaast rijd ik praktisch alleen maar GT en Formule auto's waar je schakelt met de flippers op het stuur dus de profielen voor de shifter zouden in mijn geval naar alle waarschijnlijkheid werkeloos in de kast zijn beland.

Het verbinden van de profielen gaat middels de welbekende aluminium hoekjes op de uprights na welke met gehard stalen hoekplaten worden vast gezet waardoor het geheel er net even wat netter afgewerkt uit ziet.

Verder worden er meer dan voldoende T-nuts en bouten mee geleverd, ik hield zelfs nog een handvol over wat later weer van pas kwam toen ik een eigen samen gestelde monitor ophanging aan de rig knutselde en er net een paar tekort kwam.

Eindresultaat

Uiteindelijk valt er niet veel te vertellen over aluminium rigs anders dan dat de boel netjes is afgewerkt en dat het eindresultaat rock solid is. En daar voldoet de XT160 ruimschoots aan, niet alleen zijn de profielen netjes afgewerkt en wordt er meer dan voldoende montage materiaal mee geleverd, de compleet gemonteerde rig staat ook als een huis.

Bijkomend voordeel van de 160/80 profielen voor de uprights is dat je er ook de nodige kabels doorheen kunt trekken wanneer je PC naast de rig staat. Hier gaan praktisch alle kabels door de linker upright heen. 3x USB, 1x Displayport, en alle overtollege kabel voor de noodstop van de DD2 paste moeiteloos waardoor het geheel er net even wat netter afgewerkt uit ziet (voedingskabel van de DD2 paste helaas niet door het formaat van de stekker).

Al met al een hele verbetering ten opzichte van mijn oude rig. Waar ik op mijn oude rig de DD2 nog op een universele flat mount gemonteerd had is het verschil met de gehard stalen front mount van de XT160 merkbaar en ook de pedaltray geeft geen krimp met een set loadcell pedalen.

Als goedkoper alternatief zou de XT120 ook nog een prima optie kunnen zijn. De liggende profielen zijn daar vervangen voor 120/40 varianten en is de "pedaltray" niet opgebouwd uit profielen maar uit een plaat gehard staal. Hoewel deze een CSL loadcell of een setje Heusinkveld Sprints naar alle waarschijnlijkheid nog wel de baas kan geeft de "extended pedaltray" je naast een meer solide oplossing ook meer bewegingsvrijheid als het gaat om de montage van je pedalen. Geef je de XT120 de upgrade naar een "extended profile pedaltray" dan komt er al weer €49,- bij waardoor je onder aan de streep €628,- voor de XT120 betaald en het verschil met de XT160 nog maar €121,- is.

Een andere optie is de R160 (zoals ik hem besteld heb), voor €25,- is die te voorzien van een "extended pedal tray" wat het eindtotaal op €670,- brengt, mocht je de shifter profielen niet willen gebruiken kan de vraag altijd gesteld worden deze weg te laten te vervangen voor 2 extra profielen waar de stoel op gemonteerd kan worden met als eindresultaat een XT160... zonder shifter mount.

Kleine tip (of het me in dank af wordt genomen door SimXPro geen idee) maar wanneer je een order plaatst, je gegevens invoerd maar de bestelling niet af rond ontvang je na verloop van tijd een kortingscode "5-SIMXPRO-5", scheelt vaak toch net de verzendkosten die met net geen 30 euro niet mals zijn ;)

SimXPro XT160 review score op Sim-Racer.nl
8
Pluspunten
  • Gebruik van 40 / 120 + 160 geeft een uiterst solide basis
  • Voldoende ruimte om kabels door de uprights heen te geleiden
  • Pedal tray & wheel mount rock solid
  • Uitbreidbaar
  • Geheel naar wens in te stellen, maximaal configureerbaar
Minpunten
  • Prijs welke hard omhoog is gegaan